Vele jaren achtereen is de zakelijk rijdende automobilist - waarom eigenlijk alleen de zakelijke rijder? - met lage fiscale bijtelling in auto’s gelokt met een laag laboratoriumverbruik. Dat zou namelijk goed moeten zijn voor het klimaat, omdat een laag verbruik ook een lage CO2-uitstoot betekent. Je mag terecht afvragen of het op die manier (pogen te) verlagen van CO2-uitstoot erg effectief is, want het autoverkeer is maar voor een klein deel van de CO2-uitstoot verantwoordelijk. Kwalijker is dat de fiscale voordelen werden genoten op basis van in een laboratorium vastgestelde meting en niet de werkelijkheid. We weten al jaren dat de  NEDC-verbruiksmeting - ooit in het leven geroepen om auto’s onderling met elkaar te kunnen vergelijken, niet om belastingtarieven op te baseren - veel gunstiger waarden voorspiegelt dan in het dagelijkse verbruik zijn te behalen. En de afwijking wordt groter naarmate auto’s zuiniger zouden moeten zijn. Een groot deel van de auto’s die al jaren in aanmerking komen voor 14 procent fiscale bijtelling, is in werkelijkheid veel onzuiniger en verdient die fiscale begunstiging dus niet. En bij de plug-in hybride modellen - die kwamen tot 1 januari in aanmerking voor zeven procent bijtelling - is het verschil zelfs schandelijk groot omdat het elektrisch gereden deel heel zwaar meetelt in de officiële meting. En dan gaan we er ook nog van uit dat de bezitters van die auto’s elke dag keurig hun auto opladen.

Eén voorbeeldje om te tonen wat we bedoelen. De Mitsubishi Outlander PHEV plug-in hybride zou 1,8 liter per 100 km (44 g/km CO2-uitstoot) moeten verbruiken volgens de test waarop de fiscale behandeling is gebaseerd. In de praktijk blijkt het echter 5,96 liter per 100 km (137 g/km) te zijn volgens de verbruiksmonitor van Travelcard. Dat is niet alleen meer dan drie keer zoveel, maar betekent ook dat al die mensen die nu profiteren van zeven procent bijtelling eigenlijk 25 procent zouden moeten optellen bij hun inkomen.

Afijn. Het is dus sinds 1 januari gedaan met het verstoren van de automarkt met dit soort onterechte stimulering. Het heeft ons allemaal miljarden gekost en nagenoeg niets opgeleverd. In december zijn er nog idioot veel lage bijtellingsauto’s verkocht en dat werkt nog een paar maanden door in de autoverkopen. Daarna normaliseert de markt langzaam.