Audi A7 Sportback: geduchte concurrent

Audi is het ook niet ontgaan dat er een aantrekkelijke markt is voor luxueuze vierdeurs coupé's, zoals in de eerste plaats de Mercedes-Benz CLS, maar zeker ook de Passat CC van concerngenoot Volkswagen.

Het antwoord uit Ingolstadt luidt A7 Sportback en zal niet bang zijn voor de concurrentie. Bij Audi zijn ze de laatste jaren ijverig bezig om ook de kleinste gaatjes in het modelprogramma te dichten en de nieuwe A7 past precies in de minieme opening tussen A6 en topper A8. Ruwweg gezegd heeft de A7 de techniek van de A6, maar het prestige van een A8 Coupé. Voor hetzelfde geld kan de omschrijving luiden: een ruimere en comfortabelere uitvoering van de ook al zo aantrekkelijke A5.


Verwarring

Dat Audi de jongste aanwinst de ondertitel 'Sportback' heeft gegeven kan voor enige verwarring zorgen, want die titel is ook verleend aan een versie van de A3, maar daar gaat het om een soort stationcar. In de hogere regionen duidt het predikaat echter op een coupévorm, met weliswaar een praktische bagageruimte (bij de A7 kan die van 535 liter groeien tot een aanzienlijke 1.390 liter), maar toch vooral een chique uitstraling. Bij elkaar een ideale reisauto. Audi heeft voor de A7 Sportback vier V6-motoren met directe injectie, stop-starttechniek en remenergieregeneratie (doet u nog aan Scrabble?) beschikbaar: twee benzinemotoren en twee diesels. De 2,8 FSI (204 pk) en 3,0 TFSI quattro (300 pk) hebben een CO2-productie van ten hoogste 190 g/km. De 3,0 TDI quattro (245 pk) is een volledig nieuw ontwikkelde diesel. En dan komt er nog een voorwielaangedreven 3,0 TDI (204 pk) met een CO2-uitstoot van 139 g/km. Elke A7 Sportback is uitgerust met een automatische transmissie: de traploze Multitronic in combinatie met alleen voorwielaandrijving en de zeventraps S-tronic in de quattro-uitvoeringen.


Inrichting

Dat de A7 Sportback vooral aan de A8 doet denken is vooral aan het interieur te danken, want ook de ruimte komt aardig in die richting. De wielbasis, dé bepalende afstand voor het formaat van een auto, bedraagt namelijk 2,91 m, waar die van de A6 bij 2,84 m blijft steken en de A8 in de standaardversie tot 2,94 m komt. Maar het is toch vooral de inrichting die de A7 Sportback tot een A8 Coupé maakt.Het interieur is, zoals altijd bij Audi, prachtig, met een sublieme afwerking en de fraaiste materialen. Naar wens hebben ze hiervoor zelfs een soort boten-teakhout, dat natuurlijk niet past in een dermate hightech auto als deze, maar die in een cabrio-uitvoering ervan niet zou misstaan. En dáár kan je natuurlijk op wachten. 


B&O

De A7 zit echt boordevol snufjes. Zo kunnen liefhebbers van muziek hun hart ophalen met het Bose Sound System of (voor de ware kenners) het Bang & Olufsen Advanced Sound System met vijftien speakers en 1.300 watt vermogen. In een file kan daar echt van worden genoten, want de Audi A7 Sportback kan de bestuurder - als die dat wenst - daarbij enkele zorgen uit handen nemen. De Adaptive Cruise Control met Stop & Go laat de auto zelf versnellen en vertragen van 0 tot 250 km/h tot 0, afhankelijk van het andere verkeer en van gegevens in het navigatiesysteem. Wat dié combinatie, die zijn gegevens bij Google Earth ophaalt, allemaal vermag vormt een hoofdstuk apart.
De A7 heeft verder de beschikking over het complete arsenaal van niet alleen leuke, maar vooral ook veiligheidsverhogende elektronica van vlaggenschip A8, zoals head-up display, LED-koplampen die allerlei kunstjes in petto hebben (zoals 'om de hoek' koekeloeren en tegenliggers respecteren) en de Audi Parkeer Assistent die de A7 Sportback geheel eigenhandig in een parkeervak evenwijdig aan of haaks op de weg in kan sturen. 
 

Touchpad

Een zeer aan te bevelen optie is MMI touch, ook al bekend van de Audi A8. De bestuurder kan daarmee een bestemming of een telefoonnummer invoeren door met zijn vinger letters of cijfers op het touchpad te schrijven. Volgens Amerikaans onderzoek leidt dat vingeren minder af dan orale instructies via Voice Control - al behoort dat ook tot de mogelijkheden.
Die zijn eigenlijk onbegrensd en ook dat maakt de Audi A7 tot een uitermate begeerlijk vervoermiddel. Hij is metéén succesvol en een geduchte concurrent voor de zojuist ook zo succesvol vernieuwd CLS van Mercedes-Benz. De Passat CC kan hij op z'n sloffen aan en zelfs de Panamera van eveneens concerngenoot Porsche zal de nieuwkomer met enige zorg moeten bezien. Want hij is er al vanaf 63.620 euro.

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.