Renault Twizy: geen brede grijns

Renault heeft vooral háást met elektrische auto's. Zelf hebben ze bijvoorbeeld de Kangoo en de hier nog niet leverbare Fluence snel geëlektrificeerd.

Via Japanse concerngenoot Nissan zijn ze op diverse markten goed aanwezig met de eveneens puur elektrische (op batterijen dus) Leaf. Kennelijk ging ze dat nog niet snel genoeg, want ze hebben nog een ander potje op het vuur gezet, in de vorm van de bijna-productierijpe Twizy. Een echte auto kan je dat karretje nauwelijks noemen, al heeft het wel vier wielen - en een autostuurwiel. Het doet eerder denken aan die mislukte raceplee van BMW, de overdekte scooter C1, maar dan met een grotere stabiliteit dus.

Geen brede grijns

Eind dit jaar moet de Twizy bij ons op de markt komen, maar we hebben er al een paar rondjes mee gereden op de grote testbaan te Mortefontaine, even ten noorden van Parijs. We schijven er hier dan wel over, maar niet naar huis: het is de eerste elektrische 'auto's die geen brede grijns op ons gelaat toverde.
Hoewel het schitterend weer was, kwam toch het grootste bezwaar van de Twizy duidelijk aan het licht: je zit er, ondanks dak en voorruit, vreselijk onbeschut in. Deuren heeft het karretje namelijk niet. Op de accessoirelijst staan weliswaar als zodanig aangeprezen openklapbare balkjes, maar die dienen meer om een wat groter gevoel van bescherming te bieden, hoewel je, ietsje anders dan bij de C1, door twee veiligheidsgordels op je plek wordt gehouden.

Veel herrie

Maar wind en regen hebben vrij spel en dat maakt de Twizy voor ons klimaat althans een weinig zinvolle optie. Om het dingetje openbaar te parkeren (als je een laadpaal kunt vinden) lijkt ook weinig aantrekkelijk, want vandalen, zwervers en loslopende honden zullen de Twizy onweerstaanbaar vinden. Zij wel.
De ter beschikking staande Twizy's waren nadrukkelijk prototypes - en hopelijk worden de definitieve versies wat stiller - maar zowel de elektromotor als het koetswerk zorgden voor een bij elektrische tractie ongekende hoeveelheid herrie. Wat maar kón rammelen en klapperen deed dat uit volle borst, zeker op topsnelheid die in dit geval 80 km/h bedroeg.

Om het dingetje openbaar te parkeren (als je een laadpaal kunt vinden) lijkt ook weinig aantrekkelijk, want vandalen, zwervers en loslopende honden zullen de Twizy onweerstaanbaar vinden.

Zonder rijbewijs

De eerst leverbare Twizy's krijgen echter een top van 45 km/h, waardoor ze zonder rijbewijs bestuurd mogen worden. Uiteraard mag je er ook de snelweg niet mee op, wat wel het geval zal zijn met de door ons gereden snellere versie (de Twizy RS!), al moet ik daar liever niet aan denken.
Fijn is natuurlijk wel dat de acceleratie echt elektrisch en dus fenomenaal is en een ander voordeel vormt de uiterst geringe voetafdruk van het ding, die weinig omvangrijker is dan van een tweewielige scooter. Parkeren is dus wat dát betreft geen probleem.

Nauwelijks bagageruimte

Boodschappen doen wel, want onder het noodzittinkje achterin zit slechts een afsluitbaar bakje van 33 liter. Er zit achterin wel een gordel, om bijvoorbeeld een kratje bier te fixeren. De twee dashboardkastjes krijgen in de productieversie ook slotjes. De accu's zijn trouwens onder de bestuurdersstoel opgeborgen.
Die accu's moet de eigenaar, volgens het principe van Renault, leasen, à 45 euro per maand. Voor de aandrijving zorgt een elektromotor van 20 pk (en 57 Nm trekkracht), terwijl de actieradius 100 km bedraagt. Dan moet de Twizy 3,5 uur aan het stopcontact voor een volle lading. 
De prijs van de Twizy wordt een evenmin echt aantrekkelijke 6.990 euro, voor de snormobielversie. Wat de 'RS' gaat kosten is nog onbekend. Uiteraard durft de regering hier geen BPM en MRB voor te vragen.

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.