Audi Q3: Shopping Utility Vehicle

Er zijn ook wel leuke SUV's. Niet van die asociale dinosauriërs waarmee toch nooit veel méér wordt gedaan dan de kindertjes naar school brengen. Maar zo'n maatje Ford Kuga, vooral als dat er toch een beetje vlot en stoer uitziet, dat kan best aardig zijn.

Audi heeft er, in de Q3, zo'n léuke SUV bij. Als kleinste telg van de Q-familie, met afmetingen die nauwelijks afwijken van de VW Tiguan, ziet hij er veel aardiger uit dan al die verwanten. Een plezierige neuspartij, met sportief-aandoende luchthappers, een grille die niet eens meer zó groot is en natuurlijk moderne, al dan niet actieve koplampen die, vanzelfsprekend bij Audi, LED-ondersteuning krijgen. Aan het vlotte silhouet draagt ook de voor dit genre uiterst vlak gemonteerde achterruit sterk bij, die trouwens helpt bij de geringe luchtweerstand: Cw slechts 0,32.
Op de wielbasis van 2,60 meter is er toch veel ruimte en terwijl de Q3 toch niet zo idioot hoog is gebouwd, zorgt het vrij rechtop staande meubilair voor verrassend veel binnenruimte. Die rechte instap en hoge zitpositie zal door dames en ouderen hogelijk worden gewaardeerd - dat zijn toch dé doelgroepen - net als de bagageruimte die 460 tot 1.365 liter meet en via achterklep en zijdeuren erg makkelijk te beladen valt.
We verwachten dan ook dat de Q3 een belangrijke rol kan spelen bij vrijetijdsbeoefening, maar daar rekenen we dan vooral langdurige reizen en intensieve shopping-expedities toe. Voor het laatste is het van wezensbelang dat de Q3 uit zijn gigantische gadget-arsenaal ook een perfect werkende parkeerassistent kan bieden. Verder kan hij natuurlijk op wat verkeersborden, lijnen op de weg en nog veel meer letten. 

Die rechte instap en hoge zitpositie zal door dames en ouderen hogelijk worden gewaardeerd


Bemodderde hond

Comfortabel is de Q3 in hoge mate. Je kan er lekker in zitten en tot de talloze uitrustingsmogelijkheden behoort ook van die fijne Alcantara-bekleding die voor de stoelen dan door echt leer kan worden geflankeerd. Er zijn veel mogelijkheden klein spul op te bergen, de bekerhouders hebben zelfs een eigen LED-ringetje en heel slim is dat de bodem van de kofferruimte zonder meerprijs (lees goed: zonder meerprijs, en dat bij Audi) omkeerbaar is, zodat een bemodderde hond geen blijvende schade hoeft aan te richten. Leuke dakrails zijn ook al standaard.
Bediening en informatie zijn eigenlijk voorbeeldig, met schakelaars die net zo degelijk aanvoelen als de hele auto zelf. En ook hier is er keuze uit de mooiste materialen. Dat de afwerking perfect is spreekt ook bij een kleine Audi eigenlijk vanzelf. Voor navigatie en infotainment staan de beste spullen ter beschikking, maar dat is dan wel weer een kwestie van dieper in de buidel tasten.

 

Binnenruimte

Voor de aangename binnenruimte zorgt ook de dwarse plaatsing van de motoren, in eerste instantie alleen tweeliter viercilinders: tweemaal TFSI (170 of 211 pk) en tweemaal TDI (140 of 177 pk), aanvankelijk allemaal met quattro-vierwielaandrijving. Na de marktintroductie (bij ons dit najaar) komt wat later ook een versie met alleen voorwielaandrijving - en meer heb je bij het shoppen niet nodig. Maar bij de introductie nabij Zürich konden we ook al even proeven van een 2,5 liter TFSI met tegen de 300 pk. 
Leuk, al maakte zeker de sterkste diesel een heel goede indruk, vooral door zijn onwaarschijnlijke stilte. De andere versies waren trouwens ook voorbeeldig (geluids)geïsoleerd. Qua transmissie is er de keuze uit zesbakken of de heerlijke zeventraps S-Tronic, zoals Audi zijn dubbelkoppelingsautomaat noemt.
Als extra levert Audi daarop 'Drive Select' waarmee de automaat verschillende programma's kan volgen en dan, in de Efficiency-stand, ook over een vrijloop beschikt die het brandstofverbruik drukt. Schakel je die stand in, dan wordt die mogelijkheid verrassend veel gebruikt. Gaat het heuvelafwaarts te snel, dan schakelt een schopje tegen de rem weer een versnelling in. Dergelijke 'zeil'-systemen worden snel gemeengoed.
Al met al zijn we behoorlijk gesteld geraakt op de nieuwe Audi Q3, die trouwens bij Seat in Spanje wordt gefabriceerd. De prijs is niet echt laag, met een vanafprijs van 38.900 euro, voor de 170-pk quattro benzine met zesbak (C-label). De goedkoopste wordt, wat later, de 140 pk diesel met alleen voorwielaandrijving. Ongetwijfeld voor 38.400 euro bij ons de meest populaire - maar dan wel lekker duur aangekleed.

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.