Opel Insignia: leuk of verstandig

De trend van ‘downsizing’ slaat zo snel om zich heen dat we kunnen spreken van een epidemie. Ook Opel heeft zich bij deze echt niet zinloze beweging aangesloten. De patiënt heet Insignia.

Voor het modeljaar 2012 onderging de Auto van het Jaar 2009 een aantal weinig schokkende ingrepen. Eén van de meer ingrijpende daaronder is de invoering van een 1,4 liter turbomotor die, net als bij Volkswagen, een groot aantal taken op zich moet nemen. Om te beginnen met de aandrijving van de toch anderhalve ton wegende Insignia.

De gedachte achter ‘downsizing’ is gezond: teneinde het brandstofverbruik terug te dringen plaatse men een eigenlijk te kleine motor in een auto die met dikkere motoren zijn sporen al had verdiend. Om de klant niet te frustreren wordt dan een turbo aan die ondermaatse krachtbron gehangen, zodat er toch redelijke prestaties voorhanden zijn. Wenst de klant daarvan gebruik te maken, dan gaat dat uiteraard weer ten koste van de zuinigheid. Maar de keuze ligt bij de klant.

VW heeft al bewezen dat het goed gaat, want hún 1.4 turbomotortje maakt niet alleen furore in de diverse compacts van het merk, maar draait ook vrolijk in de Passat en zelfs in de Skoda Superb. Al naar gelang de uitvoering komt er 120 tot zelfs 160 pk uit. 


Tamelijk sloom

Opel haalt nu hetzelfde kunstje uit en vond 140 pk welletjes voor de Insignia, die daarmee vooral dankzij het aardige maximumkoppel van 200 Nm de honderdsprint in 10,9 sec af kan leggen. Dat lijkt aanvaardbaar, maar in de praktijk ontplooien vermogen en trekkracht zich toch op een tamelijk slome wijze. Wie een béétje vlot wil rijden trekt dus, anders dan het ‘nieuwe rijden’ gebiedt, hoog door in de versnellingen en maakt zodoende gehakt van het beloofde gemiddelde verbruik van 5,7 l/100 km – hetgeen een belastingvriendelijke 134 g/km CO2-bijdrage inhoudt.

In het huidige verstopte verkeer echter kan je met de Insignia 1,4 ecoFLEX wel rustig met de stroom meedeinen en dán stroomt de peperdure benzine inderdaad maar mondjesmaat door de brandstofpomp.

De 1,4 EcoFlex vervangt de echt bedaagd geraakte 1,8 benzine, die 7,7 liter verbruikte en maar 175 Nm aan koppel kon bieden. De 1.6 turbo blijft ongewijzigd in het programma, maar profiteert ook van de zesbak die nu in alle Insignia’s standaard is. Anders dan de rest heeft die echter (nog?) geen stop/start-systeem.


Prettige machine

Dat naar mijn smaak irritante, maar wel degelijk besparing opleverende systeem kan wel op de eveneens nieuwe tweeliter turbo in de benzinesector worden geleverd. Dat is een uitermate prettige machine, zeker als die wordt gecombineerd met de voortreffelijke 4x4-aandrijving die Opel op de Insignia aanbiedt. Het is naar mijn smaak de fijnste motor voor de auto die Opel weer bij de mensen bracht – op eventueel de diesels na, maar die ontbraken bij de perspresentatie van de 2012-lijn, vanwege vertraging bij de productiestart na de vakantie.

De tweeliter benzineturbomotor biedt 250 pk, terwijl zijn koppel is opgeklommen tot een fruitige 400 Nm. Met die puike zesbak samen kan je de Insignia hiermee precies het karakter geven waar je op het moment trek in hebt. Heerlijk comfortabel en doodstil, maar ook behoorlijk flitsend (0 tot 100 km/h in 7,5 sec, top 250 km/h) en dan met een smakelijke uitlaatbrom die alleen wordt overtroffen door topper OPC.

Die ziet er dan wel vervaarlijker uit, maar is niettemin nu ook met automaat (géén dubbelkoppeling) leverbaar. Een verdere optie op de OPC is dat hij zonder de schijnheilige begrenzing van 250 geleverd kan worden, in combinatie met een rijvaardigheidscursus op Opels schooltje. Goed, een V6 met 325 pk is natuurlijk nooit te versmaden, maar zoveel méér plezier dan de nieuwe tweeliter turbo biedt hij echt niet.

Zeker niet nu de nieuweling ook leverbaar is met een heel sportief, deels nappalederen interieur dat de weidse naam ‘Indian Night’ heeft meegekregen. Echt erg mooi, net als trouwens de al eerder leverbare Indian Summer. We kunnen nauwelijks wachten op de tussenliggende jaargetijden en aanvullende dagdelen.

 
Vierkante borden

Nog wat nieuwtjes waar alle uitvoeringen van de Insignia vanaf dit modeljaar (over een dikke maand bij de dealer) kunnen profiteren zijn een nieuwe generatie elektrische stuurbekrachtiging, die inderdaad nauwkeuriger en gevoeliger overkomt dan de vorige. Ook een volgende generatie is er voor het ‘Opel Eye’ dat nu naast ronde ook vierkante verkeersborden herkent én de afstand tot voorliggers in de gaten houdt. Die afstand kan in seconden worden getoond, waarbij ik meer waarde hecht aan de afstand in meters.

Ook in een nieuwe generatie beland zijn infotainment en navigatie, die nu zijn kaartgegevens ontleend aan SD-kaartjes, een logboekfunctie heeft gekregen (handig om zakelijke kilometers apart van privé te registreren) en via een USB-aansluiting aanvullend POI's (points of interest) kan downloaden. Een vooral niet te vergeten: één nieuwe lakkleur (een paarsachtig donkerblauw) en twee nieuwe ontwerpen van fraai lichtmetaal.

De nieuwe Insignia gaat, als sedan, hatchback of Sports Tourer, minimaal 23.295 euro kosten en dat is dan die gedownsizede 1.4. De nieuwe tweeliter turbo komt op € 35.495 en dieselen begint bij € 32.295. Een OPC gaat vanaf 67.395 en heeft altijd 4x4, dat op de tweeliters vijf mille kost.

En vooral dié motor vinden we een aanwinst, terwijl de 1,4 EcoFlex toch vooral verstandig is.

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.