Peugeot 308: midlife opkikker

Peugeot heeft de 308 een opkikker gegeven voor zijn tweede levensfase. Hij gaat bovendien voortaan wat zuiniger door het leven, al is het net niet genoeg om van de grootste fiscale voordelen te profiteren.

Het generatiekloofje tussen het oude en nieuwe design bij Peugeot moet overbrugd worden met de facelift van de 308, die wat kenmerken heeft gekregen van de 508. De enorme muil in de voorbumper is daardoor wat verkleind en de koplampen zijn een maatje kleiner, hoewel nog altijd fors bemeten. 
Aan de achterzijde is relatief weinig gebeurd, afgezien van het nieuwe logo en licht geretoucheerde lichtunits. Ook in het interieur zijn de veranderingen gering, maar de afwerking is wederom van hoog niveau. De 308 is er in de nieuwe gedaante overigens meteen als vijfdeurs hatchback, als vijfdeurs SW en als CC. Een driedeurs hatchback is er niet meer.

Niet BPM-vrij

Speerpunt bij veel opfrisbeurten van auto's is tegenwoordig het terugdringen van de het verbruik en dus ook de daaraan gerelateerde CO2-uitstoot. Daar word je inmiddels in steeds meer landen immers fiscaal op afgerekend in de vorm van CO2-taks of iets dergelijks. Grote concerns kunnen echter niet altijd rekening houden met de afwijkende regels in Nederland, die strenger zijn dan de 99 gram CO2-uitstoot per kilometer voor diesels, namelijk 95 gram koolzuurgas per kilometer. 
De zuinigste versie van de vernieuwde 308, de 1.6 e-HDi, haalt 98 gram en loopt dus de vrijstelling van BPM en motorrijtuigenbelasting mis. Je bent daardoor 5.248 euro meer kwijt dan het geval zou zijn als de limiet van 95 gram wel zou worden gehaald. Waardoor je je terecht kunt afvragen of het systeem wel deugt: maximaal voordeel bij 95 gram en helemaal niets bij 96 gram. 

Starter/generator

Als je de Peugeot 308 1.6 e-HDI zakelijk rijdt, grijp je ook nog eens naast de gunstige  fiscale bijtelling van 14 procent. Feitelijk wordt je dus dubbel gepakt, want je moet een hoger percentage (20 procent) van een ook nog eens veel hogere aanschafprijs bij je inkomen tellen. Kortom: het wordt hoog tijd om dit systeem eens op de helling te zetten en iets echt rechtvaardigs te verzinnen dat zuinige auto's toch stimuleert.
De nieuwe Peugeot 308 e-HDi verdient het namelijk, want het is in het genre zeer zuinige auto's met zijn 112 pk turbodieselmotor met stop/startsysteem wel een van de aangenaamste. De starter is bij deze motor meteen de generator en die combinatie zorgt voor het steeds weer schokvrij en feilloos starten. De motor wordt zelfs al uitgeschakeld als de auto bij lage snelheden uitrolt naar het stoplicht en het systeem is bij veel lagere temperaturen al werkzaam dan dat van de concurrentie. Jammer is wel dat de lage CO2-uitstoot van 98 gram per kilometer alleen wordt gehaald met de gerobotiseerde 2-Tronic versnellingsbak. Die bak is recent weer eens verbeterd, maar het blijft wennen aan het trage schakelen. Een gewone handbak geniet onze voorkeur en is ook nog eens 800 euro goedkoper: vanaf 27.450 euro. 

Meer keuze uit benzine

Maar goed, dan moet je wel diesel willen rijden en dat qua gebruiksomstandigheden kunnen verantwoorden. Als dat niet zo is, heeft Peugeot nog een reeks mooie benzinemotoren klaar staan, de samen met BMW ontwikkelde viercilinder motoren die de Duitse partner in de Mini toepast. De 1.4 VTi levert 98 pk en kost vanaf 21.100 euro, de 1.6 VTi heeft 120 pk aan boord en kost vanaf 23.650 euro en de 1.6 THP met 156 pk mag u vanaf 27.550 euro het erf van de dealer afrijden. En hebt u sportieve aspiraties dan is de 308 GTi beslist een aanrader: 32.250 euro. Wie wil dieselen is altijd aangewezen op de 1.6 e-HDi, want de tweeliter wordt in ons land  niet geleverd. Wel is er een 92 pk lokkertje voor de zakelijke rijder: 22.220 euro. 

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.