Kia Rio: geduchte concurrent

Kia heeft de Rio helemaal vernieuwd en voor het eerst heeft het Koreaanse merk daarmee een geduchte concurrent in de compacte klasse.

Er werd wat schamper gedaan over Kia toen de eerste auto's van dit ontluikende Koreaanse automerk een kleine twee decennia geleden voor het eerst in ons land werden aangeboden. Het waren weinig verfijnde modellen met een matige afwerking en weinig indrukwekkende rijeigenschappen en hun voornaamste aantrekkingskracht was de lage prijs. 
Wat de Japanse auto-industrie in pakweg 30 jaar voor elkaar heeft gekregen, namelijk auto's maken die zich op alle gebieden kunnen meten met de Europese merken en op sommige punten overtreffen, lijken de Koreanen in aanzienlijk kortere tijd klaar te spelen. Een mooi bewijs daarvoor is de nieuwe Kia Rio, een veel belovende nieuwkomer in het zogenaamde B-segment, waar auto's als de Volkswagen Polo, en de Ford Fiesta de toon aangeven.

Andere planeet
Kia had weliswaar al eerder een Rio, maar dat was een auto die toch vooral voor de thuismarkt was bedacht: goedkoop, slap geveerd en met weinig liefde voor detail ontworpen, om maar een paar kenmerken te noemen. De nieuwe Rio is wat dat betreft een auto van een andere planeet. Hij is ontwikkeld in het Europese ontwerpcentrum van Kia, is in een zeer modern jasje gestoken en - dat verklappen we dan maar vast - hij rijdt als de beste Europese auto's in deze klasse. 
Hij stuurt strak, biedt een zeker weggedrag, lekker stevig geveerd en ziet er van buiten en van binnen doodgewoon erg goed uit. Kia weet overduidelijk precies de Europese smaak te treffen. 

Nederlandse 'fiscale smaak'
Maar tegenwoordig is het nog belangrijker dat je vooral de Nederlandse 'fiscale smaak' treft. Want je hebt als automerk in ons land een probleem als je in deze klasse geen model hebt met op z'n minst een versie die in de categorie 'belastingvrij' valt. Dat wil dus zeggen vrijgesteld van BPM, voorlopig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en bij zakelijk gebruik maar 14 procent fiscale bijtelling. 
Nou, dan ben je bij Kia aan het juiste adres, want die heeft zelfs twee versies die maximaal profiteren, de Rio 1.2 CVVT met 85 pk sterke viercilinder benzinemotor en de Rio 1.1 CRDi met driepits oliestook en 75 pk. Voor de liefhebbers van belasting betalen heeft het Koreaanse merk dan nog de 1.4 benzineversie met 109 pk en de 1.4 CRDi diesel met 90 pk, beide viercilinders.

Diesel is verademing
Het zal niet verbazen dat de sterkere motoren beter bevallen - dat is meestal zo - maar de kleinere machines vallen zeker niet tegen. Vooral de 1,1 liter driecilinder dieselmotor is een aangename verrassing. Vergeleken bij de rumoerige Volkswagen-diesel is het zeker een verademing, want hij is stil, loopt erg soepel en voelt lekker vlot aan. Vooral bij lage toerentallen is de motorsouplesse indrukwekkend. En dat is belangrijk, want om echt zuinig te rijden moet je weinig toeren maken en dus vlot opschakelen, wat in de 1.1 CRDi met een handgeschakelde zesbak gebeurt. De Rio 1.2 benzine is gevoelsmatig niet veel sterker, maar op papier wel iets vlotter. 
De Rio is leverbaar als drie- en vijfdeurs model, maar tussen de twee varianten zit een opmerkelijk groot prijsverschil van 900 euro. De meeste concurrenten vragen maar 500 of 600 euro meer voor een vijfdeurs model. Niettemin mogen we de nieuwe Kia Rio als een sterk nieuwkomer bestempelen in het alsmaar belangrijker wordende B-segment. Hij is er met 1.2 benzinemotor vanaf 11.695 euro en met 1.1 diesel vanaf 14.295 euro.

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.