Tokyo Motor Show 2011 weer als vanouds

De Tokyo Motor Show 2011 bruist weer als nooit tevoren. Na het dipje van twee jaar geleden, schitteren op de beursvloer van de Tokyo Big Site weer tal van nieuwe innovatieve conceptstudies en productiemodellen. Autotrends.nl was er bij!

Groen is nog altijd het toverwoord, en dat zal ook altijd zo blijven, maar de trend is toch vooral dat modellen ook weer leuk mogen zijn. De Japanse autofabrikanten gaan massaal op de sportieve toer!

Mazda

We beginnen onze rondgang bij Mazda, waar de Takeri concept alle aandacht naar zich toe trekt. De Takeri is een sedan voor het D-segment en geeft met de Kodo-designtaal (die ook de CX-5 siert) een duidelijke knipoog naar de nieuwe Mazda6. Het is een forse auto, maar dankzij allerlei SkyActiv technieken lichter dan de huidige ‘Zes’. Voor de aandrijving zorgt een 175 pk sterke 2,2 liter dieselmotor (420 Nm). Ondanks zijn forse motorinhoud voldoet de motor toch aan de Euro6-emissienorm die pas in 2014 van kracht wordt. De krachtsoverbrenging wordt geregeld door een zestraps automaat met start-/stop. Tot de noviteiten behoort verder i-Eloop, een systeem voor remenergierecuperatie, dat volgens Mazda een brandstofbesparing van 10 procent oplevert. Anders dan conventionele systemen werkt i-Eloop in combinatie met een condensator, die grotendeels de stroomvoorziening verzorgt voor het interieur.

Nissan

Nissan introduceert in Tokio zijn submerk Nismo. Wat AMG is voor Mercedes, is Nismo voor Nissan. Zowel de Juke als de Leaf schitteren in Nismo-trim op de beursvloer. Vooralsnog gaat het conceptstudie, maar volgens een woordvoerder wordt Nismo volgend jaar al werkelijkheid. De raceafdeling van Nissan (Nismo is de afkorting voor Nissan Motorsport) houdt zich in eerste instantie uitsluitend bezig met het optisch en ondersteltechnisch sleutelwerk. Aan het motormanagement wordt vooralsnog niet getornd. Aan de andere kant van het spectrum staat de Pivo3, een geinige stadsauto met vier door een elektromotor aangedreven en gestuurde wielen. De Pivo is uiterst wendbaar met een draaicirkel van slechts 4 meter en is volgens zijn makers in staat om zelfstandig een parkeerplek op te zoeken. In het interieur is plek voor drie personen.

Suzuki

De Regina, de Q-Concept en de Swift EV bepalen het beeld op de stand van Suzuki. Met de Regina laat Suzuki zien dat het merk zoekende is naar een bepaalde vormgeving met een lage aërodynamica. De auto is van formaat Swift, maar ruim 200 kilogram lichter. Over de aandrijving wordt niet gerept, al schermt de fabrikant wel met een verbruik van gemiddeld 1 op 32 (70 g/km CO2). De Q-Concept is van een heel ander kaliber en houdt het midden tussen een auto en een motorfiets. Hij doet denken aan de Twizzy van Renault, wordt elektrisch aangedreven en heeft een beperkte actieradius van 10 kilometer.

De Japanse merken hebben hun liefde voor het bouwen van bijzondere auto’s weer hervonden, zo blijkt uit de creaties op de 42ste Tokyo Motor Show.

De Swift EV tot slot is een meer realistischer studiemodel. Sterker nog, de techniek is inmiddels uitvoerig getest en nagenoeg productierijp. Puur op elektrokracht komt de Swift EV 30 kilometer ver, daarna fungeert de 660cc en 75 pk sterke benzinemotor als ritverlenger. Opladen van het accupakket kan thuis via het stopcontact in 1,5 uur.

Mitsubishi

Mitsubishi is met de PX MiEV II weer een stapje dichter bij het productiestadium. Toch zien we de plug-in hybride Outlander niet eerder dan 2013 op de markt verschijnen. Het aandrijfconcept omvat een 2,0 liter viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan twee elektromotoren. De PX MiEV kan maximaal 50 kilometer elektrisch rijden, de gezamenlijke actieradius bedraagt ruim 800 kilometer.
Eenmaal in 2013 aanbeland wordt de huidige Colt vervangen door een model als de Mirage. De Mirage die op de beursvloer in Japan schittert, is bestemd voor de Aziatische markt en wordt in Thailand gebouwd. De auto valt precies tussen het A- en B-segment in, is kleiner dan de huidige Colt, terwijl het interieur wel ruimer is opgezet. In het kort neusje is plaats voor een driecilinder met een inhoud van 1,0 of 1,3 liter. Mitsubishi hoopt de Europese Mirage straks voor onder de tien mille aan de man te kunnen brengen.

Honda

Relatief veel nieuws bij Honda, maar echt interessant voor ons continent zijn op termijn de EV-ster en de AC-X. De eerste is een studiemodel naar een elektrische roadster met opvallend veel CR-Z trekjes. Honda praat niet over vermogen, maar meldt wel dat de EV-ster in 5 tellen naar de honderd accelereert. Een topsnelheid van 160 km/u behoort tot de mogelijkheden. Op een volle acculading komt de roadster 160 kilometer ver.
De Advanced Cruiser-X (AC-X) is een plug-in hybrid waarin de 1,6 liter benzinemotor en de elektromotor samen 126 pk aan vermogen leveren. De AC-X is een zuinig type en zou genoegen nemen met slechts één liter benzine iedere honderd kilometer. Honda claimt een actieradius van 1.000 kilometer. Klein brandstoftankje dus.

Subaru

Sportief nieuws bij Subaru in de vorm van de productieversie van de BRZ en de Advanced Tourer Concept (ACT). De BRZ is samen ontwikkeld met de Toyota GT-86, beschikt over dezelfde 200 pk sterke boxermotor en achterwielaandrijving. Hier wijkt Subaru dus af van zijn principe om alle modellen met vierwielaandrijving te leveren. Dat maakt deze BRZ natuurlijk niet minder spectaculair.
De Advanced Tourer Concept is een vingeroefening naar een stationwagon in het C-segment, de klasse van de Ford Focus Wagon en Volkswagen Golf Variant. Anders dan de BRZ beschikt het studiemodel wel over vierwielaandrijving én een hybride aandrijflijn, met direct ingespoten 1,6 liter turboboxer. Een CVT-transmissie zorgt voor de krachtoverbrenging.

Toyota

De grootste autofabrikant van Japan (en daarbuiten trouwens ook) presenteert een groot aantal modellen met als absolute smaakmakers de GT-86 en de Fun-Vii. Die eerste is al lang en breed uitgemolken in de pers, maar dat maakt hem niet minder spectaculair. Net als de Subaru BRZ beschikt ie over een boxermotor (200 pk) en achterwielaandrijving. De GT-86 staat volgend jaar augustus bij de dealer met een geschatte vanafprijs tussen de 40 en 45.000 euro. Een iets te enthousiaste ingenieur van Toyota verklapte eveneens dat er nog een potentere versie van de GT-86 op stapel staat met een vermogen van meer dan 250 pk.
De Fun-Vii is bijzonder vanwege de gebruikte technieken. Zo communiceert de auto met andere voertuigen en de omgeving. De Fun-Vii kan met behulp van een smartphone bovendien een andere ‘jas’ aangemeten worden. Via een applicatie kun je de print op en de kleur van het exterieur wijzigen.

Europese merken

De Japanse merken hebben hun liefde voor het bouwen van bijzondere auto’s weer hervonden, zo blijkt uit de creaties op de 42ste Tokyo Motor Show. Ook de Europanen zitten natuurlijk niet stil en geven ook in Japan acte de présence. Zo presenteert Audi in Tokio de vijfdeurs A1 met cilinderuitschakeling en BMW de 5-serie ActiveHybrid (340 pk; 6,4 l/100 km). Volkswagen heeft zelfs twee primeurs meegenomen, de hoger op poten staande Passat Alltrack en, misschien de grootste verrassing, de Cross Coupé Concept. Het studiemodel houdt het midden tussen de Golf en de Tiguan en is gebouwd op het nieuwe MQB-platform, dat dienst doet voor de volgende generatie Golf, Audi A3 en Seat Leon.

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.