Mercedes B-klasse: betere klasse

Een valse start willen we het niet noemen, maar de eerste generatie van de Mercedes B-klasse was toch beslist wel voor verbetering vatbaar. Het nieuwe model is van een veel betere klasse.

De B-klasse was eigenlijk een vergrote versie van de A-klasse, het model dat de grootste deuk ooit in de reputatie van ‘Das Haus’ veroorzaakte, vanwege een niet geheel geslaagde eland-uitwijktest. Over die test hoor je overigens nooit meer iets, wat genoeg zegt over het belang van die test.
De Mercedes B was niet langer een poging om maximale ruimte bij minimale afmetingen te creëren, maar wilde zich doodgewoon mengen in het toen nog niet zo druk bevolkte segment van de midi-MPV’s. Het slimme, van de A-klasse overgenomen concept van de dubbele bodem bracht veel voordelen, maar ook de nadelen ervan, zoals de wat vreemde zitpositie met opgetrokken knieën.

Normale zitpositie

Daarvan is in de nieuwe B-klasse helemaal niets meer te merken, hoewel de dubbele bodem nog wel deel uitmaakt van het concept. Maar dan alleen voor de B-klasse, want bij de A die volgend jaar uitkomt, stapt Mercedes ervan af. De techniek met de dubbele bodem is echter helemaal herzien en voorin niet meer merkbaar aan de hoge wagenvloer. Daar zit je dus voortaan gewoon en ook achterin valt weinig meer te merken van die vloer. Hij is er echter nog wel en komt straks van pas als Mercedes met alternatieve aandrijftechnieken komt en daar accu’s of gastanks in kwijt wil.

Betere kwaliteit

De voordelen voor de interieurruimte zijn gebleven, want de B-klasse is een opmerkelijk ruime auto. Door de iets gegroeide lengte heeft de B nog wat meer bagageruimte gekregen, namelijk 486 liter (1.545 liter met de achterbank plat). Minstens zo belangrijk is dat de nieuwe B-klasse een betere indruk achter laat op kwalitatief gebied. De materialen zijn veel mooier en de afwerking is nu eindelijk op het niveau dat je van een merk als Mercedes mag verwachten.

Altijd turbo en directe injectie

Mercedes pakte nog een probleemgebied aan van de B-klasse, namelijk de aandrijving. Zowel de benzinemotoren als de diesels zijn nieuw. In het eerste geval zijn er 1,6 liter motoren met directe injectie en turbo gekomen die als B 180 122 pk heeft en als B 200 156 pk. De diesels zijn er als B 180 CDI en B 200 CDI en gebruiken dan een nieuwe 1,8 liter turbodiesel met 109 of 136 pk.
Echt fout kun je daarmee niet kiezen, want zelfs de minst sterke motoren zijn prima op hun taak berekend en ze zijn mooi stiller. Zo sprint de minste snelle van het stel, de B 180 CDI, toch binnen elf tellen van 0 naar 100 km/h en haalt hij een top van 190 km/h. Belangrijker voor de rekenaars onder ons is dat elk B-klasse bij zakelijk gebruik in aanmerking komt voor 20 procent fiscale bijtelling.

Meer dynamiek

Mercedes sleutelde ook flink aan de dynamiek van de B-klasse. Het onderstel behoort nu tot de top in deze klasse en alleen in de Ford C-Max moet hij zijn meerdere erkennen als het om weggedrag gaat. Dat komt vermoedelijk omdat de B-klasse toch wat meer op comfort heeft wille mikken. Waar je trouwens wel dankbaar voor moet zijn, want veel te veel auto’s zijn vandaag de dag onnodig sportief geveerd.

Completer en goedkoper

Rest nog te vertellen over de nieuwe B-klasse, dat er heel veel snuisterijen verkrijgbaar zijn als optie (verkeersbordherkenning, rijstrooksignalering, dode hoeksignalering), maar dat hij standaard al behoorlijk compleet is met bijvoorbeeld audio, airco en elektrische ramen. En door de fors lagere CO2-uitstoot is hij ook nog goedkoper dan zijn voorganger. Het is nog altijd geen koopje, want dat past niet bij het merk, maar je krijgt er nu ook vele meer voor terug. De prijzen beginnen bij 26.990 euro.

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.