Toyota Auris Hybrid: klinkt als een klok(je)

Toyota gaat onverdroten verder met het uitbreiden en vernieuwen van de vloot van hybride modellen. Nieuwste aanwinst is de Auris Hybrid, die groter en volwassener is geworden.

Het is veelbetekenend dat na een persconferentie van ruim een uur, waarin alle facetten van de Auris uitgebreid aan bod komen, er geen enkele kritische vraag wordt gesteld. Of misschien moeten we zeggen kan worden gesteld. Veel verder dan een opmerking over het – toegegeven misschien wat ouderwetse – klokje in het dashboard komt het vragenrondje niet.

Betere afwerking

Wij hadden eigenlijk ook niets aan te merken op de nieuwe Auris Hybride. Vooruit als we op het kleinste slakje zout moeten gaan leggen, dan zouden we kunnen stellen dat het interieur niet het best gelukte deel is van de auto. Maar da’s wel een tamelijk subjectieve waarneming. Een ander kan het juist mooi vinden, al denken we dat de meerderheid het daar niet mee eens zal zijn. Nu is het design misschien wat minder fraai, maar de afwerking en de gebruikte materialen zijn veel beter geworden. Nauwelijks nog harde plastics aan boord, maar mooiere, beter aanvoelende kunststoffen.

Tikje sportief

De meningen zullen niet ver uiteen lopen over het uiterlijk van de nieuwe Auris Hybrid. Dat is namelijk een stuk vlotter geworden. Het wat anonieme jasje van zijn voorganger heeft plaats gemaakt voor een veel sprekender ontwerp. De auto ziet er zelfs een tikje sportief uit met zijn oplopende taillelijn en spits toelopende snuit. De nieuwe Auris ziet er bovendien wat forser uit, terwijl hij in werkelijkheid maar drie centimeter langer is dan zijn voorganger.

Minder gewicht

Door slimmer met de beschikbare ruimte om te gaan, is de nieuwe Auris echter merkbaar royaler. Je zit er vooral achterin een stuk prettiger en de bagageruimte is met 360 liter zeker op het niveau van de (niet-hybride) concurrentie. Een ander pluspunt is dat de Auris Hybride (er zijn ook een paar andere uitvoeringen leverbaar, maar daar is weinig belangstelling voor) aanzienlijk minder weegt dan de vorige editie.

Geen versnellingsbak

Een deel van die gewichtsverlaging komt voor rekening van de aandrijving die op papier niet veranderd is maar grondig onder de loep is genomen. Nog steeds is het ‘systeemvermogen’ 136 pk, opgebouwd uit een 99 pk 1,8 liter benzinemotor en een 82 pk elektromotor (dat mag je niet zomaar bruto bij elkaar optellen). En deze zijn via een planetair tandwielstelsel gekoppeld om een oneindig aantal overbrengingen te genereren. Het resultaat is hetzelfde als een continu variabele transmissie, maar er zit helemaal geen versnellingsbak in, geen koppeling en trouwens ook geen startmotor. Vandaar dat het onderhoud aan een hybride van Toyota (en Lexus) doorgaans erg goedkoop is.

Elastiek

Maar even terug naar die verbeterde aandrijflijn, want het effect merk je meteen als je wegrijdt. Voorheen had je nog wel eens het gevoel alsof er een groot stuk elastiek in de aandrijflijn zat dat eerst moest worden opgewonden voordat de auto voelbaar ging versnellen. En dat is er nu voor een flink stuk uitgehaald. De aandrijving reageert alerter op gasgeven en dat maakt de Auris gevoelsmatig meteen een stuk vlotter. En dat bevestigt de tijd die de acceleratie van 0 tot 100 km/h nu in beslag neemt. Geen 11,4 seconden meer, maar 10,9.

Ook als combi

Tegelijk zijn ook het onderstel en de besturing van de Auris merkbaar verbeterd. Je hebt duidelijk meer gevoel met de weg en wat er onder je allemaal gebeurt. De besturing is wat directer en communiceert beter, al zijn er nog steeds elektrische bekrachtigingen die nog fijner sturen. Maar je mag toch blij zijn met alle verbeteringen die Toyota heeft doorgevoerd aan de nieuwe Auris. Vooral ook omdat die niet leiden tot een hogere maar juist een lagere aanschafprijs. Als Auris Aspiration is de auto 440 euro goedkoper geworden en tot en met 2014 zit de auto in de categorie voor 14 procent fiscale bijtelling. Maar dat is nog niet alles, want rond de zomer komt de Auris Hybride er ook als combi, de Touring Sports. En die maakt het succes van de nieuwe Auris pas echt compleet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.