Skoda Octavia: onontkoombaar

De Skoda Octavia was altijd al een aantrekkelijke auto, waar je rekening mee moest houden als je in de populaire middenklasse aan het shoppen was. Maar nu is hij echt onontkoombaar geworden, want Skoda heeft hem nog veel beter gemaakt.

Het is inmiddels de derde generatie voor de Octavia en zoals alle nieuwe modellen van de Volkswagen-groep in deze klasse, is de auto gebaseerd op het zogenaamde MQB-platform (afkorting van Moduläirer Querbaukasten), een soort bouwdoos van vitale componenten om een model met dwarsgeplaatste motor te construeren.

Gewichtsbesparing

Het bestaat uit een bodemplaat met wielophanging (meerdere varianten), waarvan lengte en spoorbreedte kunnen variëren en het biedt enorme flexibiliteit bij de ontwikkeling van een auto. Een belangrijk voordeel is ook dat er al een solide crashstructuur aanwezig is en dat het platform alle mogelijkheden biedt voor gewicht te besparen.

Bijna Superb

Eerder kwamen de Audi A3, de Volkswagen Golf en de Seat Leon in hun nieuwe gedaante uit, inclusief het prettige bericht dat ze rond de 100 kilo lichter waren dan hun voorhanger. En in dat rijtje sluit de Skoda Octavia nu aan. Dat is des te opmerkelijker, als je weet dat de Tsjechische hatchback nog eens een decimeter langer is geworden. Hij meet nu 4,66 meter in de lengte en is Skoda’s topmodel Superb tot op 18 cm genaderd.

Flinke maat groter

Daarmee neemt de Octavia trouwens ook tamelijk duidelijk afstand van compacte middenklassers als de Volkswagen Golf en Seat Leon, ook al deelt de auto daarmee veel componenten. Hij is echt een flinke maat groter dan de genoemde modellen, niet alleen van buiten maar ook en vooral van binnen. Als een bestuurder van 1,80 meter zich comfortabel nestelt achter het stuurwiel, kan iemand van bijna twee meter daar nog gemakkelijk en prettig achter zitten, zo hebben we kunnen constateren.

Enorme kofferruimte

Denk nu niet dat voor die royale achterbank een offer is gebracht in de bagageruimte, want daar is ook nog een zee van ruimte. Dat is te danken aan het korte uitstekende kontje van de Octavia, die de auto een beetje het design van een sedan verschaft, maar er is toch gewoon een vijfde deur aanwezig. En als je die open doet gaapt er een enorm gat van 590 liter. Nog te weinig? Klap dan de achterbank maar om er 1.580 liter van te maken.

Moderne snufjes

Het interieur maakt dus indruk door zijn ruimte, maar ook de afwerking is dik in orde. Het is nog niet van Audi-klasse, maar wel bijna Volkswagen-niveau. Degelijke, goed uitziende materialen, maar soms klinken ze nog wel hol als er op klopt. De Octavia Elegance die we voor een eerste testrit meenemen zit ook nog eens royaal in de opties. We noteren verkeersbordherkenning, cruise-control met afstandsradar en een rijstrookassistent die kleine koerscorrecties kan uitvoeren. In de Octavia zijn dus veel moderne snufjes leverbaar.

Vorstelijk koppel

We gaan als eerste op weg met een benzineversie van de Octavia, de 1.2 TSI met 105 pk. De auto is er rap genoeg mee dankzij het vorstelijke koppel van 175 Nm dat tussen 1.400 en 4.000 toeren paraat is. Daardoor kun je al snel opschakelen, maar wie het maximale uit de motor wil halen kan in dik tien tellen van 0 naar 100 km/h sprinten en een topsnelheid van 196 km/h halen. Gemiddeld moet deze versie 4,9 liter per 100 kilometer halen en slechts 114 g/km aan CO2 uitspugen.

20% bijtelling

Dat is nog iets beter dan de 1.2 TSI met 85 pk (5,2 liter per 100 kilometer 119 g/km) en de komende twee jaar valt die 105 pk sterke 1.2 TSI daarmee in de categorie voor 20 procent fiscale bijtelling. Dat geldt dit jaar ook nog voor de andere 1.2 TSI en de 1.4 TSI met 140 pk. De Octavia is er ook met 1.8 TSI-motor met 180 pk en die is 231 km/h snel en sprint in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/h.

Isolatiemateriaal

Maar de 1.2 TSI met 105 pk is dus al behoorlijk vlot, het is echter wel jammer dat de motor zich iets te nadrukkelijk laat horen. Je hoort hem duidelijk aan het werk, mogelijk omdat er wat weinig isolatiemateriaal onder de motorkap zit. Die voorlopige conclusie trekken we omdat ook de 1.6 TDI turbodiesel met 105 pk niet zo stil is als we van andere modellen uit het Volkswagen-concern gewend zijn.

14% bijtelling?

Net als de 1.2 TSI is trouwens die 1.6 diesel een zeer plezierige motor die het werk prima aan kan in de Octavia. En Skoda heeft er een versie van met 110 pk (1.6 TDI Greentech) die op een gram na de grenswaarde van 14 procent bijtelling (88 g/km) haalt. Momenteel is er druk overleg tussen de Nederlandse importeur en de fabriek om met wat aanpassingen die grens net te kunnen halen en dan heeft Skoda een zeer interessante auto voor de zakelijke markt.

Onder de 21 mille

Maar de Octavia is ook zo erg de moeite waard. Hij rijdt uitstekend, heeft een tijdloos en elegant design, zit goed in de accessoires en hij is prettig geprijsd. Exacte prijzen zijn nog niet vastgesteld, maar de basis 1.2 TSI zal net onder de 21 mille blijven. En dat is een zeer mooi prijskaartje voor een auto van dit formaat en met deze kwaliteiten. Zowel de particulier als de zakelijk rijder kunnen echt niet meer om deze Skoda heen.

 

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.