Volvo V60 Plug-in Hybrid

De eerste kilometers met de Volvo V60 Plug-in Hybrid leveren geen nieuwe gezichtspunten op. Je hebt herkenningsmomenten zoals direct maximaal motorkoppel, een geweldige acceleratie vanuit stilstand en doodstil, ook al is dit een unieke Hybrid met vijfcilinder dieselmotor. Ook biedt de Plug-in Hybrid Volvo dezelfde voordelen als enkele van zijn soortgenoten.

Met deze luxueus ingerichte en compleet uitgevoerde Zweedse auto heb je er eigenlijk drie in één: een elektrische auto, een hybride auto en een snelle, sportieve hatchback. Met het volgeladen, 180 kg zware accupakket rijd je in ‘Pure’ maximaal 50 km emissievrij terwijl de 70 kg zware, 50 kW elektromotor de achterwielen aandrijft. Eventueel kun je de 158 kW vijfcilinder turbodieselmotor erbij gebruiken om supersnel in te halen. In ‘Hybrid’ waarin wordt gestart, regelt de elektronica alles zelf. Op de thuisreis druk je ‘Save’ in waarna de accu zich weer zover kan recupereren om de laatste woonwijk-kilometers emissevrij in ‘Pure’ af te leggen. Dan blijft wél de elektrische oliepomp aan de gang omdat anders de automatische bak bij stilstaande dieselmotor geen smering krijgt. Als je het een keer echt helemaal bont wilt maken, druk dan op de middenconsole ‘Power’ in en geniet van de opgeteld 256 kW die voldoende zijn om de straatstenen uit het plaveisel te krabben. Een acceleratie van 0-100 in 6,1 seconden zegt misschien genoeg! En dan is  er natuurlijk de ‘AWD’ die je ook als permanente aandrijving kunt gebruiken (knopje AWD). Voor Zweedse wintercondities en wintersport. Het accupakket neemt 100 liter ruime onder de hogere kofferbodem en achterbank in, toch blijven nog 304 liter stouwruimte over. Op de achterklep staat de nieuwe aanduiding D6 AWD. Geheel verdiend dankzij het opgetelde vermogen van de vijfcilinder diesel en de elektromotor.

Unieke werkstations

Volvo bouwt de V60 D6 in de grote Zweedse Torslanda Volvofabriek in de havenstad Göteborg. Heel bijzonder want hij wordt gewoon tussen de andere modellen V60, S60 en S80 in, als een ‘normale’ productieauto gebouwd. Maar zo normaal is ‘ie niet want een V60 D6 heeft circa 300 unieke componenten en kost 3,7 manuren langer om te bouwen. Volvo integreerde de productie zodanig dat geen van de auto’s op de lopende band op de D6 AWD waarvan er om de 25 auto’s één langs komt, hoeft te ‘wachten’. De integratie is zodanig knap gedaan dat de rest daar niets van merkt. Op de voor de Volvo D6 acht unieke werkstations waar steevast enkele van de zes speciaal voor deze job getrainde werknemers klaar staan, wordt onder andere de bodemplaat aangepast. Daarna is de ISG Integrated Starter Generator aan de beurt, de Inverter wordt geplaatst, de Oostenrijkse elektromotor van Magna Powertrain komt tussen de aandrijfas en de eindaandrijving, de High Voltage kabelboom vind ruim plaats onder de middentunnel en dan is het tijd voor de iets afwijkende samenkomst (‘wedding’) van carrosserie en bodemplaat. Vervolgens wordt het 11,2 kWh lithium-ion accupakket van LG in Zuid Korea in 45 seconden in de auto gemonteerd. Je kunt het 70 kg zware, uit 10 modules van elk 20 cellen bestaande pakket, zowel thuis als op kantoor, bij 16 Amp in 4,5 uur geheel opladen. Bij 6 Amp duurt dat plm. 7,5 uur. De Volvo V60 D6 AWD heeft ook nog drie verschillende koelcircuits die voor de dieselmotor maar ook voor de koeling van de elektromotor en het accupakket nodig zijn. Voor de koeling van de accu maakt Volvo via een geïntegreerd koelsysteem handig gebruik van de standaard airco. Tja, en dan is het tijd om de gehele installatie aan boord van de auto te testen waarna de kant en klare V60 D6 AWD Hybrid trots van de band kan worden gereden.

Volvo bouwt van de V60 D6 AWD Hybrid tussen de 4500 en 6000 exemplaren per jaar. De eerste duizend stuks in een extra complete, luxueuze standaarduitvoering, zijn al verkocht, een fiks deel daarvan is voor de Nederlandse markt bestemd. Geen wonder met een CO2 van 48 gr/km bij een gemiddelde dieselconsumptie van 1,8 liter/100 km. De belangstelling is bij sommige klanten zodanig dat ze al op de ‘zwarte markt’ worden aangeboden. Tsja…

Tegengas

Reacties (1)

  1. Tjeerd Douma:
    15 maart 2013 om 16:53

    Vandaag een proefrit gemaakt in de V60 Plugin. Wat een geweldige auto!

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.