Mazda 6: Topmodel

Mazda heeft de 6-serie compleet gemaakt. De sedan en een reeks andere motoren zijn nu leverbaar en dus kan de auto er nu vol tegenaan.

Mazda begon vorig jaar eigenlijk twee maanden voor de start van de officiële introductie in ons land vast met één variant van de reeks. De Mazda 6 Sportbreak met tweeliter benzinemotor en 145 pk werd vooruitgeschoven omdat deze versie in ons land voor 1 januari 2013 nog in aanmerking kwam voor 20 procent fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik. En dat voordeeltje wilde Mazda niet laten lopen. Ruim 500 mensen profiteerden van de tijdelijke aanbieding.

20 procent bijtelling

In 2013 is die 6 Sportbreak er niet meer in een versie met minder bijtelling, maar er is nog wel een alternatief binnen de 6-reeks. De Mazda 6 Sedan met 2,2 liter dieselmotor en 150 pk valt binnen de CO2-norm voor 20 procent fiscale bijtelling. En daar stappen we dan ook als eerste in op onze testrit met de Mazda 6 in de omgeving van Lissabon.

Zee van ruimte

Wat ons direct opvalt als we de nieuwe Mazda 6 Sedan betreden is de ruimte. Het is echt een heel forse auto – formaat BMW 5-serie – en hij is met 4,86 meter zelfs nog langer dan de 6 Sportbreak. Dat komt omdat die Sportbreak speciaal voor Europa is ontwikkeld en de sedan qua formaat meer op andere markten is afgestemd.

Karakuri

De 6 Sedan oogt niet alleen fors, hij is ook erg ruim. Je kunt er met vijf volwassenen prettig in reizen en ook de bagageruimte is met 489 liter royaal. En je kunt de achterbank in ongelijke delen neerklappen met dat onvolprezen automatische Karakuri-systeem. En voorin zit je lekker, maar achterin nauwelijks minder. Opmerkelijk trouwens dat Mazda de 6 flink groter maakte, maar dat de auto toch tot 30 kilo lichter is dan zijn voorganger.

Skyactiv

Dat lagere gewicht betekent dat de motoren iets minder hard hoeven te werken dan voorheen. Maar die motoren zijn ook nog allemaal gloednieuw. Ze zijn gemaakt met de zogenaamde Skyactiv technologie. Dat betekent dat de benzinemotoren een zeer hoge compressieverhouding (14 op 1) hebben voor maximaal rendement. En dat de diesels juist een lage compressieverhouding hebben om de motor lichter te kunnen construeren. Bovendien is de diesel daardoor stiller en trilt de motor minder.

Opvallend rap

Dat is te merken als we met de Mazda 6 2.2 diesel op pad zijn. Van de motor is eigenlijk zelden iets te vernemen en hij reageert opvallend rap op gasgeven. Niets te merken van een ‘gat’ bij lage toeren, zoals dat wel eens voorkomt bij diesels. Het lijkt of er veel meer dan 150 pk onder de motorkap schuilt, maar we hebben toch echt de gewone diesel te pakken en niet de 175 pk sterke ‘high power’-versie.

Remenergieterugwinning

Misschien komt die kracht wel zo nadrukkelijk naar voren vanwege de redelijk revolutionaire remenergieterugwinning die Mazda gebruikt. Het heet i-Eloop en bestaat uit een condensator die bij afremmen in zeven tot tien seconden zoveel stroom opslaat dat daar een minuut lang het boordnet van de auto op kan functioneren. In die periode hoeft de dynamo dus niet te worden gebruikt. Dit systeem is standaard op de diesels en op de sterkste benzineversie.

Euro 6

Het levert ook een steentje bij aan het mooie verbruik van de diesel waarmee we rijden. Op papier is het slechts 3,9 liter per 100 kilometer wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 104 g/km. Een prachtig cijfer voor een auto van dit formaat. En dus goed voor 20 procent fiscale bijtelling. Vermeldenswaard is trouwens ook dat de diesels van Mazda nu al voldoen aan de Euro 6-emissienorm.

Topmodel waardig

Naast de twee diesels zijn er drie benzinemotoren. Twee versies van de tweeliter – 145 pk en 165 pk (high power), de laatste ook met zestraps automaat – en een 2,5 liter met 192 pk en standaard automaat. De laatste is ook een erg fijne motor, zoals we tijdens een wat kortere rit konden ondervinden. Minder zuinig, maar zeker een topmodel waardig.

Snufjes

Dat de Mazda 6 al even het topmodel van het Japanse merk is, valt ook op te maken uit de technische snufjes die worden aangeboden. Vanaf het TS-uitrustingsniveau is een City Safety Veiligheidssysteem aan boord dat de remmen activeert in noodsituaties tot 30 km/h. En vanaf de TS+ is een dodehoek-detectiesysteem standaard. De GT-M doet er nog een rijstrookassistentie bij en radar cruise control op de 2.5 benzine. Prettige opties die goed werken, zo hebben we ondervonden.

Sportbreak even duur

De Mazda 6 is groot, modern, rijdt uitstekend en heeft veel opties aan boord. En hij is gunstig geprijsd, kunnen we daar nog aan toevoegen. Zeker voor zo’n forse auto. De Mazda 6 Sedan is er met tweeliter benzinemotor (145 pk) vanaf 28.990 euro. Wie de bijtellingvriendelijke 2,2 liter dieselversie wil moet rekenen op een prijs vanaf 31.990 euro. Een Mazda 6 Sportbreak kost opvallend genoeg niet meer dan een sedan. Wel jammer dat daarvan geen versie met 20 procent fiscale bijtelling is.

 

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.