Land Rover Discovery Sport vervangt Freelander

Na twee generaties Freelander vindt Land Rover het wel mooi geweest. De opvolger van de Freelander II draagt namelijk de naam Discovery Sport. De insteek van het model verandert overigens niet. Ook de nieuweling laat zijn inzittenden proeven aan het karakter van het roemruchte merk, zij het op een meer betaalbaar niveau dan de grote Range Rovers. Land Rover is er zelfs in geslaagd de Discovery Sport stukken voordeliger in de markt te zetten dan de laatste versies van de Freelander II.

Het design van de Discovery Sport is onmiskenbaar Land Rover. We zien elementen van de Evoque, maar bespeuren vooral aan de achterzijde duidelijk wat overeenkomsten met zijn grote voorbeeld, de Range Rover. Om misverstanden te voorkomen, prijken de letters Discovery pontificaal op de motorkap en op de achterklep. Deze elementen, samen met de voor het merk kenmerkende grille en de specifieke dagrijverlichting, bezorgen de Sport een deftig voorkomen.

Veel ruimte
Die lijn zet zich voort in het interieur. Het dashboard is vooral heel functioneel opgebouwd zonder al te veel toeters en bellen. De bediening van het boordsysteem, radio, navigatie en telefonie zijn ondergebracht in het grote aanraakscherm. Het dashboard oogt dan ook stukken opgeruimder dan dat van de Freelander II met een veelheid aan knopjes. Bestuurder en passagier zitten als een vorst voorin de Discovery Sport en ook op de achterbank is het allesbehalve behelpen. De zitting van de achterbank is iets hoger gepositioneerd dan de voorstoelen, zodat je achterin ook een prima zicht op de weg hebt. Ook hier volop ruimte, waarbij de beenruimte zelfs nog te vergroten is door de achterbank in lengterichting te verschuiven. Optioneel is een derde zitrij, die vooral bedoeld is voor kinderen. Met de twee achterste stoelen verzonken in de bodem van de kofferbak staat er 479 liter aan laadruimte ter beschikking.

Vooral diesel
De Discovery Sport is te koop met een ruime keuze aan motoren, waarbij de nadruk ligt op dieselmotoren. Aan de basis van de prijslijst staat de eD4 dieselmotor goed voor 150 pk en 380 Nm aan koppel. Deze versie is bijna tien mille voordeliger dan de basisversie van de laatste generatie Freelander II. De motor is misschien niet de stilste in zijn soort, maar dat hoeft ook niet in een auto als deze. In combinatie met de handgeschakelde zesbak laat hij de Discovery Sport prima presteren. In de eD4 versie worden alleen de voorwielen aangedreven. 4WD is standaard vanaf de TD4 diesel, ook met 150 pk. Een echte lage gearing ontbreekt in zijn geheel, al staat de Discovery Sport toch zijn mannetje buiten de gebaande paden dankzij het Terrain Response System met keuze uit vijf verschillende ondergronden. Naast de TD4 met 150 pk is er ook nog een variant beschikbaar met 180 pk. Wie liever benzine rijdt, is aangewezen op de Si4, meteen een lekker potige variant met 240 pk.

Ondanks zijn flinke hoogte, helt de Discovery Sport in snel genomen bochten niet tot nauwelijks over. Ook de besturing werkt accuraat. Wat rijden betreft dus absoluut geen klachten. Ons testexemplaar was gezegend met een prima te bedienen handbak, een automaat met negen(!) versnellingen is optioneel voor de TD4 en standaard voor de Si4. De prijslijst van de Discovery Sport begint bij 42.950 euro voor de eD4. De TD4 vraagt een investering van minimaal 47.170 euro en de Si4 komt op 58.850 euro.

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.