Subaru Levorg is zeer compleet

Geen ellenlange optielijsten of moeilijke keuzes in motoren, Subaru maakt het de koper lekker makkelijk met de gloednieuwe Levorg Sports Tourer. De station wordt standaard in ons land geleverd met een zestienhonderd turbobenzinemotor in combinatie met een Lineartronic CVT-automaat en vierwielaandrijving. En op de zeer complete uitrusting is ook al niets aan te merken. Op het rijden dan wel?

De Levorg Sports Tourer is een maat groter dan de Subaru XV en vervangt in Europa de grote Legacy. De auto smoelt lekker sportief. Zeker met het optionele STI Pack, bestaande uit een subtiele bodykit. Daarnaast kun je de auto nog aankleden met onder andere het Adventure Pack en het Protection Pack. Het Adventure Pack voorziet de Levorg van dakdragers en een trekhaak, terwijl het Protection Pack de Levorg aankleedt met stootstrips, rubberen bagageruimtemat en parkeersensoren achter.

Twee uitrustingsniveaus
Ook aan het interieur is zichtbaar aandacht besteed. Het dashboard steekt goed in elkaar en is bekleed met mooie materialen. De bestuurder kijkt uit op een vrij druk instrumentarium met allerlei toeters en bellen, ook nog weergegeven met verschillende kleuren. Oogt enigszins futuristisch. Jammer dat er geen plek meer was voor de boordcomputer, want die bevindt zich op het dashboard boven het display van het infotainment-/navigatiescherm. Verder zitten de stoelen uiterst prettig en is ook achterin voldoende plek voor hoofd en benen. De bagageruimte meet 522 liter.

Subaru levert de Levorg in twee uitrustingsniveaus: GT Comfort of GT-S Premium. De eerste is standaard al heel compleet met een infotainment systeem, achteruitrijcamera, licht- en regensensor en 17-inch lichtmetalen wielen. De Premium biedt daar bovenop nog eens een stuggere onderstelafstemming, sportstoelen, grotere 18-inch wielen, lederen bekleding, schuifdak en een navigatiesysteem. Beide versies zijn uitgerust met een hele waslijst aan standaard veiligheidsvoorzieningen, waaronder het Advanced Safety Pack, waarin Rear Vehicle Detection, Blind Spot Detection, High Beam Assist, Lane Change Assist en Rear Cross Traffic Alert is opgenomen.

Vierwielaandrijving
Onder de motorkap van de Levorg vinden we een 1,6 liter turboboxermotor met 170 pk. Zoals het een echte Subaru betaamt, is vierwielaandrijving standaard. De Japanners dopen hun 4WD-systeem tot Symmetrical AWD, waarbij differentieel en transmissie zijn samengevoegd voor minder gewicht en een betere balans. Onder normale omstandigheden gaat zestig procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen, tot maximaal 50:50 als de omstandigheden daarom vragen. Een veilig gevoel. De turbomotor is lekker vroeg bij de les en bezorgt de Levorg prima prestaties; hij voelt lekker pittig aan. Ook de combinatie met de CVT-automaat kan ons wel bekoren. De automaat heeft zes voorgeprogrammeerde versnellingen, zodat de liefhebber ook met de flippers achter het stuur kan schakelen. Deze functie zal je in de praktijk niet snel gebruiken, omdat de automaat gewoon goed op zijn taken is berekend. Het verschil tussen de GT Comfort en GT-S Premium zit hem in de onderstelafstemming. De S heeft stuggere veren, dito schokbrekers, andere draagarmen, een stevigere stabilisatorstang en staat ook op een maat grotere wielen. Het verschil is goed te merken na het passeren van bijvoorbeeld een drempel. De Premium is behoorlijk stug.

De Subaru Levorg Sports Tourer is te bestellen vanaf 34.995 euro voor de 1.6 GT Comfort. De 1.6 GT-S Premium is vijfduizend euro duurder. De station wordt in ons land zeer compleet geleverd en rijdt ook nog eens zeer verdienstelijk. Dat maakt de Levorg tot een mooie en aantrekkelijke aanvulling op het gamma van Subaru.

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.