Peugeot 308 GTi is heetste ooit

In het kleine segment van ‘hot hatches’ - flinke opgepepte compacte middenklassers - was Peugeot lange tijd zo goed als afwezig. Maar nu is het Franse terug en hoe: de 308 GTi steekt alle andere GTI’s meteen de loef af.

Peugeot heeft de GTI niet uitgevonden, die eer komt Volkswagen toe met de Golf GTI. Maar de Fransen hebben wel stevig meegebouwd aan het imago van die drie bijna magische letters. En dan vooral met de onvolprezen 205 GTI in de jaren tachtig. Daarna waren er nog wel snelle Peugeots, maar om onduidelijke redenen mochten die bijna nooit GTI heten. 

Afijn, het is historie allemaal, want nu is er weer een 308 GTi en die verdient dat predicaat dubbel en dwars. Want de snelste 308 ooit heeft een 270 pk leverende 1,6 liter turbomotor aan boord. Er is ook een exemplaar met 250 pk, maar die is weinig goedkoper (drie mille), niet zuiniger en heeft iets minder uitrusting. Altijd de 270 pk versie nemen dus. 

Torsen-differentieel

Dat zeggen we niet alleen omdat er 20 pk meer aan boord is dan in de basisversie, maar ook omdat die uitvoering standaard een torsen-differentieel heeft. Dat is een voorziening die het vermogen naar het wiel met de meeste grip stuurt. Als er een wiel begint te spinnen, stuurt dat torsen-differentieel de kracht dus naar het andere wiel. Dat is geen overbodige luxe bij een motor met 270 pk en voorwielaandrijving. Als je er wat sportiever mee gaat rijden profiteer je daar enorm van.

We konden de Peugeot 308 GTi niet alleen uitproberen op de openbare weg, maar ook op een circuitje in de buurt van Braga in Portugal. Daar kon de auto laten zien wat hij waard was en die circuittest maakte indruk. De auto is op de openbare weg nog vrij comfortabel, maar op het circuit niet te slap geveerd. Bovendien zijn de remmen goed op hun taak berekend. Het weggedrag is vergaand neutraal, als je het gaspedaal verstandig gebruikt. 

Afgeslankt

Dat mooi uitgebalanceerde weggedrag is natuurlijk niet alleen te danken aan een differentieel. De 308 GTi is in vergelijking met zijn voorganger namelijk sterk afgeslankt. Hij weegt slechts 1.205 kilogram en is daarmee tevens de lichtste GTI in zijn klasse. 

Even wat prestatiecijfers: de sprint van 0 naar 100 km/h kost maar zes tellen en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Gemiddeld zou er elke 100 kilometer 6,0 liter benzine geconsumeerd worden volgens Peugeot, maar dat is natuurlijk niet het geval als je met deze 308 GTi rijdt zoals hij bedoeld is. En dat is fel en sportief. De Peugeot 308 GTi is er vanaf 37.400 euro, maar de te verkiezen 270 pk versie kost dus 40.400 euro.

 

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.