Audi Q7 werd bescheidener

Er werd wat aarzelend gereageerd toen Audi in 2006 met de Q7 op de markt kwam. Hij zou met zijn ruim vijf meter te groot zijn, te ‘dikke’ motoren hebben en daar was volgens critici geen behoefte aan. Maar het succes van de eerste heeft dat allemaal weerlegd en het pad geëffend voor een nieuw model, met heel veel inventieve snufjes.

De nieuwe Q7 komt in sommige opzichten wel iets bescheidener voor de dag. Hij is bij bijna gelijke lengte bijvoorbeeld flink lichter geworden, tot zo’n 325 kilogram. En aan motorische zijde zien we – om te beginnen in elk geval – geen V8-motoren meer maar zescilinder diesels en benzinemotoren. Daarvan is de minst krachtige 3.0 TDI diesel echter al 218 pk sterk (leverbaar na de zomer), terwijl daarvan nu meteen al een 272 pk uitvoering beschikbaar is. Voorlopig topmodel is de 333 pk sterke drieliter benzinemotor met compressor.

Begin 2016 volgt dan een plug-in hybride versie met een combinatie van dieselmotor en een elektromotor. Met volle accu kun je daar 56 kilometer volledig elektrisch mee rijden, daarna kun je in de altijd nog zuinige hybride modus verder. De Q7 e-tron, zoals Audi het model heeft gedoopt, kan echter ook maximaal presteren als beide motoren gecombineerd 373 pk leveren. Wat die prestaties precies zijn houdt het Duitse merk nog even geheim.

Veel noviteiten

Minder bescheiden is Audi over de vele technische noviteiten aan boord. Zoals het instrumentenpaneel dat als een groot TFT-scherm gewoon traditionele meters en klokken kan tonen, maar desgewenst ook de navigatiekaart in beeld kan brengen met slechts klein een snelheidsmetertje en wat andere noodzakelijke info.

Met Audi Drive Select kun je het ‘karakter’ van de auto aanpassen. Van offroad, via comfort, tot en met dynamisch of helemaal gepersonaliseerd. Dan kun je vering, schokdemping, stuurgevoel, gaspedaalreactie en het schakelmoment van de standaard achttraps automaat zelf instellen.

De Q7 helpt je desgewenst ook bij het parkeren. Het systeem kan een plekje detecteren waar de auto in past als je langzaam rijdt en dan de juiste stuurbewegingen maken om perfect in te parkeren. De bestuurder hoeft alleen maar langzaam achteruit of vooruit te rijden, precies wat het systeem aangeeft.

Wil je vervolgens uitstappen en komt er een fiets of auto achteropgereden, dan waarschuwt een felrode streep LED-licht in het portier en een lampje in de buitenspiegel daarvoor. De Audi Q7 kan ook zelfstandig filerijden. Niet alleen tussen de lijntjes rijden, maar ook de voorganger volgen, afremmen en weer accelereren.

Wendbaar

Optioneel is de Q7 voorzien van vierwielbesturing en dat maakt de ruim vijf meter lange en rond de twee ton zware SUV zo wendbaar als een Audi A3. En wie moeite heeft met achteruitrijden met zijn boot- of paardentrailer kan gebruik maken van Trailer Assist in de Q7.

Ook zonder al die snufjes is de Q7 een zeer comfortabele en goed rijdende SUV. De besturing mist misschien wat gevoel, maar verder valt er niets op de aan te merken. Goed nieuws valt er ook nog te melden over de prijzen, want die zijn lager geworden, omdat de nieuwe Q7 een stuk zuiniger is geworden (lagere BPM door minder CO2-uitstoot). De Q7 3.0 TDI met 218 pk is er na de zomer vanaf 74.990 euro. De 272 pk versie van die 3.0 TDI is er vanaf 81.990 euro en de Q7 3.0 TFSI is leverbaar vanaf 83.990 euro.

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.