Kia Sportage in alle opzichten gegroeid

Kia behoort tot de grondleggers van het compacte SUV segment in ons land. De nieuwste Sportage doet echter in werkelijk geen enkel opzicht meer denken aan die eerste generatie uit 1995. En eigenlijk ook niet aan de vorige generatie. De nieuwe generatie Sportage is in alle opzichten gegroeid.

De designafdeling van Kia onder leiding van de Duitser Peter Schreyer heeft een onderscheidend ontwerp op papier gezet. De nieuwe Sportage heeft vooral een verrassend front met scherpe, hooggeplaatste lichtunits, een grille die voortaan meer rechtop staat en afhankelijk van de uitvoering, vierpunts LED-mistlampen in ‘icecube design’ zoals Kia dat noemt. De doorlopende raamlijn bezorgt de Sportage een meer gestrekt uiterlijk en een beter zicht naar achteren vanuit de bestuurdersstoel. Ons testexemplaar in GT-Line uitvoering oogt met zijn 19-inch wielen, dubbele uitlaat en zilver gespoten beschermplaat aan de onderkant van de auto nog stoerder.

Draadloos opladen
Ook het interieur is door Kia overduidelijk naar een hoger niveau gebracht. Het dashboard oogt strak en opgeruimd en is bekleed met zachte materialen. Het navigatiesysteem heeft een prominente plek gekregen op het dashboard en laat zich intuïtief bedienen via het touchscreen. In feite is de complete boordelektronica op die manier eenvoudig te bedienen via dit scherm. Ook het beeld van de achteruitrijcamera wordt glashelder op het display geprojecteerd. De inzittenden profiteren van een langere wielbasis (dus meer ruimte) en worden op hun wenken bediend met de vele 12-volt en USB-aansluitingen. In het opbergvak in de middentunnel is een draadloze oplader geïntegreerd, waarmee je je smartphone eenvoudig kunt opladen.

1.6 Turbo GDI
We reden de nieuwe Sportage met eveneens nieuwe turbobenzinemotor met een inhoud van 1,6 liter en een vermogen van 177 pk. In ons testexemplaar is-ie gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar een zestrapsautomaat met dubbele koppeling behoort ook tot de mogelijkheden. Deze 1.6 T-GDI brengt de Sportage in 9,2 seconden naar de 100 km/h en noteert een topsnelheid van 205 km/h. De motor is mooi alert, ook in de lagere toerenregionen. Nog meer te spreken zijn we over het nieuwe onderstel waarop de Sportage wordt gebouwd. De voorwielen laten het ook in sneller genomen bochten niet meer afweten en behouden hun grip. Daarnaast zorgt de specifieke ophanging, zowel voor als achter, ook voor meer stabiliteit. Van overhellen is nauwelijks meer sprake; je hebt nauwelijks het idee in een compacte SUV onderweg te zijn. Ook de besturing is aangepakt en geeft voortaan veel meer feedback over de stand van de voorwielen. Erg prettig.

Veiligheidssystemen
Voor de actieve veiligheid van de inzittenden presenteert Kia een hele reeks aan nieuwe technologische snufjes voor de Sportage. Denk aan voorzieningen als een automatische noodremassistent, die zowel voertuigen als voetgangers detecteert, een dodehoekassistent, een inhaalassistent en een detectie voor kruisend verkeer achter. Die laatste waarschuwt voor kruisend verkeer als je een parkeerplaats of uitrit verlaat. Ook nieuw is een systeem dat de auto automatisch tussen de lijnen op de weg houdt. De elektronica doet dat met lichte stuuringrepen. In eerste instantie misschien even wennen, maar het systeem werkt perfect. Dat geeft de bestuurder overigens geen vrijbrief om rustig te gaan whatsappen onderweg.

De nieuwe Kia Sportage staat sinds deze week bij de dealer. De prijslijst start bij 25.995 euro voor de versie met 136 pk sterke 1.6 GDI. De gereden 1.6 T-GDI begint tijdelijk als exclusieve First Edition (ons testexemplaar) bij 35.995 euro. Dieselen kan vanaf 37.495 euro in de 1.7 CRDi.

Tegengas

Reacties (0)

Reageer

This thread has been closed from taking new comments.